Számla-adatszolgáltatás

A számla-adatszolgáltatást 2018. júliusban vezették be, amelyet két lépésben kiterjesztették azt az összes számlára. 2021. január 1-től már minden kibocsátott számla adatszolgáltatásra kötelezetté válik vevői körtől, összeghatártól függetlenül.

A 2021-es változás minden vállalkozást érint ezért érdemes átgondolni a számlázási folyamatokat. 2021. január 1-jétől már azokra a belföldi adóalanyokra is vonatkozik az adatszolgáltatás akik magánszemélyeknek, külföldi vállalkozásoknak vagy egyéb külföldi szervezeteknek állítanak ki számlát.

A számlán és az adatszolgáltatásban kötelező feltüntetni:

  • belföldi és közösségi adóalany esetén a vevő nevét, címét és adószámát.
  • nem közösségi adóalany esetén a vevő nevét és címét,
  • nem adóalany esetén (pl.: társasház, egyesület) a vevő nevét és címét
  • magánszemély részére kiállított számlán a vevő nevét és címét kötelezően fel kell tüntetni, viszont ezek az adatszolgáltatásban nem szerepelhetnek.

Kire vonatkozik az adat-szolgáltatás?

  • Mindenkire, aki számlát bocsát ki, akkor is, ha a számla kibocsátója áfa mentes adóalany

Hogyan teljesíthető az adat-szolgáltatás?

  • A kézi számlákat manuálisan rögzíteni kell az onlineszamla.nav.gov.hu felületen, vagy
  • regisztrálni kell egy számlázó programban, mely a megfelelő összeköttetés után automatikusan továbbítja a számláidat az adóhatóságnak.
    Az előbbi nagy adminisztrációs terhet ró a vállalkozásokra, minden számla felvitele időigényes feladat. Az adatszolgáltatási kötelezettség a sztornó és helyesbítő számlákra is fennáll.

Számlázó programok az adatrögzítés kiváltására:

Elengedhetetlen a regisztráció egy számlázó programba, mellyel egy élő NAV-os összeköttetést tudunk létrehozni, hogy a számla adatai már a számla kiállítás pillanatában rögzüljenek a NAV Online számla rendszerében, így egyéb teendőnk nincs az adóhatóság felé.

Fontos tudni, hogy nem érdemes halogatni a regisztrációt vagy az adatok rögzítését, mert a számlák hibás, késedelmes vagy hiányos feltöltése magányszemélyek esetén 200 000 Ft, társas vállalkozások esetén akár 500 000 Ft is lehet számlánként.

A regisztráció és az összeköttetés menete:

  • először is az onlineszamla.nav.gov.hu oldalon létre kell hozni egy ,,elsődleges felhasználót”. Itt szükség lesz az ügyfélkapus felhasználónévre és jelszóra is,
  • majd létre kell hozni egy,, technikai felhasználót”, ezzel a felhasználónévvel fog beazonosítani a NAV.
  • a technikai felhasználó létrehozása után érkezik egy XML kulcs, ez az amit meg kell adni a számlázó programban ahhoz, hogy az automatikus adatszolgáltatáskor a NAV be tudja azonosítani.

A regisztrációhoz részletes leírás és videó az onlineszamla.nav.gov.hu oldalon található.

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük